Burt Bacharach
Tijs Synaeve, conciërge in de Koninklijke Stadsschouwburg, laat op regelmatige basis zijn licht schijnen op wat hij meemaakt in onze zalen.
Zaterdag 9 maart stond met stip genoteerd in de agenda van menig Brugs muziekliefhebber. Brugotta, kort voor Bruges Got Talent en stilaan een kwaliteitslabel voor lokaal Brugs muziektalent, organiseerde zijn jaarlijkse Tribute-avond.
Met Burt Bacharach als tribute-artiest toonde Burgotta zijn moed en eigenzinnigheid. Bacharach is immers geen ronkende naam. En toch kent iedereen wel een deuntje van deze Amerikaan. Wie kan niet meeneuriën met ‘What the World Needs Now’, ‘Say a Little Prayer’ en ‘The Way To San José’? 17 composities in de ‘Rolling Stone 500’, geen enkele artiest doet hem dat na.
Drie hoogtepunten van de avond?
1. Jasmine McGuinness. Of hoe stille waters diepe gronden hebben. We kennen Jasmine als een fijne collega-jobstudente die op drukke avonden het publiek onthaalt in de Stadsschouwburg. Niemand die wist dat ze ook zong! Tot ze iedereen van zijn/haar/hun sokken blies. Samen met Maanbar, de groep rond Dicky Antoine, bracht ze een verbluffende Hooverphonic cover met elementen van Beyoncé die, ja hoor, samples van Bacharach bevatte (of was het andersom?). Vergeet Tori Amos, hier is Jasmine McGuinness!
2. Sofie Vandeputte. Deze verlegen en ingetogen nachtegaal verblufte achter de piano iedereen in het publiek. Zodra ze de eerste tonen inzette van ‘Say a Litte Prayer’, betoverde ze de zaal. ‘Goosebumps’ van begin tot eind. Verdiend haalde ze grootste applaus van de avond binnen.
3. Mijn voorliefde voor underdogs werd bevestigd dankzij Chapeau. Deze groep, bestaande uit Isabelle T’Jonck, Jean-Marie Jacobs, Harry Willems, Geeraard De Groote en Johny Becuwe bracht een Franstalige versie van ‘Walk on by’, dat ‘Va plus Loin’ werd. Een heerlijke, zeemzoete en vooral doordachte bewerking met (driemaal is scheepsrecht) opnieuw een schitterende zangeres.
Een speciale vermelding tenslotte voor de technici van het Cultuurcentrum die de Brugotta Tribute (achter de schermen) tot een hoogmis maken. Ze kregen van de organisatie ‘carte blanche’ om het podium en de verlichting in te richten. Wat een plezier om creativiteit, innovatie en vooral vakkennis backstage aan het werk te zien!