Cultuurcentrum Brugge

Maya Langouche
mode- en kostuumontwerper 
°1990

Instagram
@cadavre.exquis.couture

website
www.cadavre-exquis.be 

Uitgeleend werk
Catherine Corset - 2019 - synthetisch leder, coutil, glasparels

 

Ik zoek uit hoe ideeën in mijn hoofd vorm kunnen krijgen 

Archeologie, het oude Egypte, kunst, theater en grime: die fascinaties draag ik al sinds mijn kinderjaren mee. Na mijn opleiding kunstwetenschappen besloot ik om die zaken te verwerken in mode-outfits en kostuums. Zo heb ik in de loop der jaren een bijzonder divers klantenbestand opgebouwd.

De dingen die ik maak, bestaan in heel wat vormen. Historische kledij, korsetten, exclusieve trouwkleding en extravagante kostuums voor tal van shows: ik ontwikkel en creëer ze stuk voor stuk in mijn atelier. Soms krijg ik daarvoor hulp van stagiair-studenten van de Maricolen. Ook vandaag blijven historische stijlen en stromingen, kunst en literatuur mijn werk beïnvloeden. Mijn collectie en het bijbehorende tableau-vivant, gebaseerd op de roman ‘Bruges la Morte’ van Georges Rodenbach, zijn er het mooiste voorbeeld van.

Bij mijn vrij werk begint de uitdaging als het kriebelt of als een idee opborrelt. Dan voel ik een onweerstaanbare drang om te researchen, het idee uit te werken en alles in de praktijk te brengen. Bij opdrachten ga ik in overleg met de klant en krijgen de dingen gaandeweg vorm. 

De technische uitdaging in dit werk ligt me het meeste. Ik hou ervan om uit te zoeken hoe ideeën in mijn hoofd, tastbaar en patroontechnisch, vorm kunnen krijgen. Voor het project ‘Portraits’ van Tim Troncoe maakte ik een ‘robe à la française’. Het is een van de realisaties waar ik bijzonder trots op ben. Een paar jaar geleden waren er zelfs plannen voor een prachtig gekostumeerd bal in Brugge, maar de pandemie gooide roet in het eten. Ik hoop dat het idee op termijn nog vorm krijgt.

Brugge

Het kleine dal achter het Oud Waterhuis op de Vesten vind ik een erg sprookjesachtige plek, zeker op mooie herfstdagen of in de sneeuw. Ik vertoef er bijzonder graag.