Cultuurcentrum Brugge
Ben Houdijk

HARDKOOR

Naomi Velissariou / Theater Utrecht & Nederlands Kamerkoor
vr 4 apr 25 20:00 - 21:30
vr 4 apr '25
20:00 - 21:30
  • vr 4 apr '25
    20:00 - 21:30
    MaZ, Sint-Andries
    MaZ - Magdalenastraat 27

“I am not being burned out at home. I am at home burning out my doubts.”

Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out, levert ze een gevecht met de tijd en haar buitensporige zelfkritiek. Een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging die finaal uitmondt in radicale zelfliefde. 

HARDKOOR is een stand-up tragedy concert op techno, triphop en koormuziek. De snoeiharde taal van Naomi Velissariou wordt versneden met een muzikale compositie die de grenzen aftast tussen akoestische en elektronische muziek. Deze is geschreven door Joost Maaskant en Frank Wienk, en wordt uitgevoerd door drummer Jens Bouttery en het NKK.

> luister hier naar het podcastinterview van De Groene Amsterdammer met Naomi over HARDKOOR 

> luister hier naar een gesprek tussen Naomi en Nadia Moussiad (VPRO) over HARDKOOR 

> waarschuwing: in deze voorstelling komt hard geluid en flitsend licht voor, en er wordt een stroboscoop gebruikt


"In HARDKOOR slaagt Velissariou erin een emotioneel dieptepunt te transformeren tot diep roerend theater." – De Volkskrant ★★★★

 

"In HARDKOOR dagen loepzuivere koorstemmen, meedogenloze drumslagen en een zinderende lichtshow elkaar onverbiddelijk uit. Toch zijn het de openhartige teksten van Velissariou die het langst blijven nagalmen." – Theaterkrant

 

HARDKOOR vindt plaats in een decor dat door ontwerper Boris Acket wordt omschreven als een “brutalistische techno-tempel": een modulaire installatie van licht- en geluidstechniek, met een bijzondere rol voor de stemmen van het koor. Aan het einde van de rave van HARDKOOR neemt een lokale DJ voor een uur het stokje over.

Over Naomi Velissariou

Naomi Velissariou is een Grieks-Belgische regisseuse, schrijfster, actrice en performancekunstenaar. In haar werk staat de notie van 'lijden' centraal, meer bepaald het lijden van vrouwelijke personages zowel in de klassieke tijd als in de huidige beeldcultuur. In het seizoen 2022-2023 maakte ze bij Toneelhuis, Theater Utrecht en Orkater de voorstelling Atropa, een intersectionele tragedie op techno and trap naar de tekst van Tom Lanoye. De voorstelling was te zien in onze Stadsschouwburg. Naast haar eigen werk als theatermaker, speelt Naomi ook als actrice in theater, film en televisieseries. Recent kon je haar nog aan het werk zien in Het smelt, het geprezen regiedebuut van Veerle Baetens.

Credits

concept, regie, tekst en performance: Naomi Velissariou  

muzikale compositie: Joost Maaskant en Frank Wienk (Binkbeats) 

muzikale regie: Frank Wienk (Binkbeats) 

drums, percussie en live electronics: Jens Bouttery  

zang: het Nederlands Kamerkoor (Bethany Shepherd, Julie Hasfjord, Elsbeth Gerritsen, Emma Nelson, Ambro Golachowski, Jobbe Hoebink, Gilad Nezer en Sebastiaan Ammerlaan)

repetitor: Béni Csillag 

artistieke vertegenwoordiging NKK: Imre Ploeg 

scenografie en licht: Boris Acket  

kostuums: MAISON the FAUX 

geluidstechnisch systeemontwerp: Sander van der Werff 

bewegingscoach en choreograaf koor: Nicole Beutler 

outside eye: Benjamin Abel Meirhaeghe 

regieassistent: Lindsy Dias

onmisbare hulp: Casper Vandeputte 

coproductie: Holland Festival en het Nederlands Kamerkoor i.s.m. Nicole Beutler Projects

 

“Met dank aan Anne Breure om dit avontuur met mij aan te gaan, om mijn hand op de juiste momenten vast te houden en ook weer los te laten, dank aan Lucien Rentmeester voor onze liefdevolle manier van uit elkaar gaan en om de meest toegewijde vader te zijn voor onze zoon,  dank aan Thomas Dudkiewicz om deze alleenstaande moeder staande te houden, dank aan Luca Meisters om me te leren wat vriendschap is, dank aan Cristian Boscheri om me elke dag van mijn burn-out aan het lachen te maken, dank aan mijn ouders voor alle uren dat ze op Fransje kwamen passen en dank aan Fransje voor de vanzelfsprekendheid waarmee hij mij "mama" noemt.”  

 

De tekst van I am a parent is gebaseerd op en geïnspireerd door A life’s work van Rachel Cusk.