Cultuurcentrum Brugge

Nomadics: creatietour

Voetvolk / Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe

Nomadics 

In ‘Nomadics’, Voetvolks nieuwste voorstelling, exploreren acht dansers hoe ze de natuur een stem kunnen geven. Het is bij uitstek de plaats om tot rust te komen, maar wat geven we haar in ruil terug? De performers verbeelden hoe de natuur naar de mens terugkijkt en zijn voetstappen ondergaat. Ze belichamen hoe ze haar plaats claimt en terugbijt. Dat vanuit een ontoereikende – want menselijke – maar ook aanstekelijke en grimmige fantasie. 

‘Nomadics’ laat de dansers een (voorbij)razend landschap worden. Soms zijn ze boom, soms zijn ze gras. Soms zijn ze rots of mens. Die voortdurende transformatie resulteert in schoonheid én in frictie: er hangt spanning in de lucht. Maar zoals de fysica het ons leert: frictie leidt uiteindelijk tot warmte, vertraging of verandering. Of nog: doorheen het gevecht zoeken de dansers in ‘Nomadics’ naar verbinding, zowel met de natuur als met elkaar. 

Muziek staat daarbij in een sterke symbiose met de dans, zoals altijd bij Voetvolk. Maarten Van Cauwenberghe nam tijdens wandelingen geluiden op – voetstappen, water, wind in de bomen, snelwegen... – en brouwde er environmental techno van. 

Voorafgaand aan de show maken de dansers een kilometerslange tocht, het publiek wordt uitgenodigd om met ze mee te wandelen. De dansers verschijnen op een afgesproken plaats en uur en pikken hen op voor een wandeling waarin kijken, ervaren en verbinding met het landschap centraal staan. Van de prikkels en de ruis van de stad naar de rust van het land. En terug naar de drukte. Eindigen doen ze op de scène, waar de wegen weer scheiden en de performance kan beginnen. Maar de ervaring van de tocht keert in verhevigde vorm terug. 


Creatietour 

23 Vlaamse cc’s steunen Voetvolk in de creatietour van ‘Nomadics’. Vòòr de eigenlijke wereldpremière, op 15 juli in Amsterdam, probeert Voetvolk de wandeling + voorstelling 23 keer uit in heel Vlaanderen, samen met publiek.
Tussen 6 mei en 17 juni wandelt Voetvolk van Maasmechelen tot Ieper en via Oostende en Brugge weer naar Mechelen, telkens gevolg door een try-out. Ondertussen blijft Voetvolk aan de voorstelling werken. Wie met hen meewandelt krijgt een inkijk in hun maakproces, ontmoet de dansers en route én is getuige van een unieke ervaring. 

Lisbeth Gruwez 

Lisbeth Gruwez (1977) is een Belgische danseres en choreografe. Ze studeerde aan het Stedelijk Instituut voor Ballet en aan P.A.R.T.S. Ze begon haar danscarrière bij Ultima Vez. Vanaf 1999 werkte ze samen met Jan Fabre voor de voorstellingen ‘As long as the world needs a warrior’s soul’, ‘Je suis sang’ en de befaamde solo ‘Quando l’uomo principale è una donna’. Daarnaast werkte ze ook met onder andere Jan Lauwers, Grace Ellen Barkey, Riina Saastamoinen, Sidi Larbi Cherkaoui en Peter Verhelst. Ze vertolkte de hoofdrol in ‘Lost Persons Area’, de debuutfilm van Caroline Strubbe. In 2007 richtte ze samen met Maarten Van Cauwenberghe het gezelschap Voetvolk op. 

 

Maarten Van Cauwenberghe 

Maarten Van Cauwenberghe (1976) is een Belgische muzikant, componist en dj én de andere helft van Voetvolks artistieke team. Hij begon gitaar te spelen op zijn twaalfde. Na de middelbare school trok hij naar de KU Leuven voor een opleiding handelsingenieur en naar de Jazzstudio in Antwerpen. In 2000 begon hij te werken met Jan Fabre. Hij maakte de muziek voor ‘As long as the world needs a warrior’s soul’ (2000), ‘Je suis sang’ (2001) en ‘Quano l’uomo principale è una donna’ (2004).
Naast zijn componeerwerk voor Voetvolk werkte hij ook samen met Julia Sugranyes, Label Cedana, Comédie de Valence, Tristero, Collectif Transquinquennal, Manah Depauw, Miet Warlop en Antoine d’Agata, e.a. Van Cauwenberghe is ook medeoprichter en bandlid van de psychedelische electropunkband Dendermonde. 


Voetvolk 

Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe maakten samen al meer dan tien voorstellingen, waaronder ‘It’s going to get worse and worse and worse, my friend ‘(2012), ‘AH/HA’ (2014), ‘Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan’ (2015), ‘We’re pretty fuckin’ far from okay’ (2016), ‘The Sea Within’ (2018) en ‘Piano Works Debussy’ (2020). Hun voorstellingen reisden de halve wereld rond en werden o.m. geselecteerd voor het Festival d’Avignon, Julidans, Tanz im August, Dance Umbrella, het TheaterFestival en de Biënnale van Venetië. Het werk van Voetvolk wordt in grote mate bepaald door improvisatie, performance-elementen, een fijnzinnige maar haarscherpe dialoog tussen dans en geluidsontwerp: Gruwez en Van Cauwenberghe sturen elkaar aan met als doel een perfecte symbiose te bereiken tussen het auditieve en het visueel- fysieke.


Credits 

Choreografie: Lisbeth Gruwez | Compositie, geluidsontwerp & Live muziek: Maarten Van Cauwenberghe | Performance : Antoni Androulakis, Artemis Stavridis, Francesca Chiodi Latini, Lucie Domenach, Raoul Riva, Simon Arson, Tim Bogaerts, Valeria Saija | Repetitor : Francesca Chiodi Latini | Dramaturgie: Bart Meuleman | Lichtontwerp: Jan Maertens | Kostuumontwerp: Eli Verkeyn | Stagiaires: Victoria Rose Roy & Emma Meerschaert | Productie: Voetvolk vzw | Coproductie: KVS – Koninklijke Vlaamse Schouwburg, Perpodium, Julidans, Theater Freiburg & Charleroi Danse | Residenties: kunstencentrum Nona, BUDA, Charleroi Danse, Voetvolk Atelier Rubigny | Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap & de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Mohow