Cultuurcentrum Brugge
Aida Muluneh

Fatoumata Diawara

vr 27 jan 23 20:00 - 21:30
vr 27 jan '23
20:00 - 21:30
  • vr 27 jan '23
    20:00 - 21:30
    Koninklijke Stadsschouwburg - Vlamingstraat 29
Fatoumata Diawara raast als een bolbliksem door een mix van Malinese tradities en universele Westerse klanken

De jonge Fatoumata Diawara raasde als een bolbliksem door de Malinese Wassoulou-bossen. Een plek waar zelfs de bomen muziek maken. Op twaalfjarige leeftijd opende haar tante uit Bamako de poort naar theater en film. Het was het begin van een reis langs bruisende plekken in Europa en Afrika, waar haar talent kon openbloeien.
Eerst als jonge actrice, daarna als muzikante bij Oumou Sangaré.
In 2012 mocht ze van Damon Albarn meesporen op zijn Africa Express Train.

Fatoumata Diawara vermengt traditionele geluiden in een universele sound, zowel solo als in succesvolle samenwerkingen met Gorillaz en Disclosure.


Fatoumata begon als danseres in de Wassoullou-groep van haar vader.
Ze kon er als kind haar energie kwijt in de typische didadi-dans. Wassoulou is een streek in West-Afrika. Tegelijk is het een populair muziekgenre in West-Afrika die naar deze plek vernoemd is. Vele grootheden als Oumou Sangaré, Ali Farka Touré and Mariam Doumbia die vorig jaar nog in de Schouwburg optrad met Amadou & Mariam, groeiden op in deze streek en met deze muzikale tradities.

Haar ijzersterke en creatieve geest bezorgden haar echter de stempel van probleemkind. Ze mocht op haar twaalf jaar alles inpakken in een valies vol teleurstellingen en meezeulen naar een tante in Bamako. Hoewel ze daar uitgroeide tot een gewaardeerde en populaire actrice in haar land, eisten haar ouders dat ze volgens de lokale tradities zou trouwen met haar neef en haar carrière laten voor wat het was. Fatoumata vluchtte naar Parijs, waar ze lange tijd meetoerde met het gelauwerde Royal Deluxe.

Het was in deze creatieve broedplek dat ze ook haar muzikaal talent ontdekte.
Ze toerde met enkele Malinese grootheden en keerde een paar keer terug naar haar geboorteland. Fatoumata zegt van zichzelf dat ze een traditionalist is met zin voor experiment. Ze vermengd haar Malinese taal met Westerse en Afrikaanse ritmes en creëert zo een nieuwe sound, die een groeiende aanhang krijgt in Europa. Zowel bij het publiek als bij tal van muzikanten die met haar willen samenwerken. Haar felrode gitaar en doordachte kledingstijl geven haar bovendien een aura van coolness, die even oprecht is al die van mc's die hun jeugd in de Bronx versleten.

Haar recentste project Maliba bewijst haar engagement en liefde voor haar geboorteland. Dit prachtige album is de soundtrack bij een project van Google Arts and Culture. Een initiatief waarbij het verhaal verteld wordt van de Timbuktu-manuscripten. Deze waardevolle erfgoedstukken moesten in 2012 in veiligheid gebracht worden voor militante rebellen. Vandaag kan je ze vrij bestuderen op het internet.

Credits

Met: Sékou Bah (elektrische bass), Jean Baptiste Ekoué Gbadoe a.k.a. JB (percussie), Arecio Smith (keyboards) en Yacouba Kone (gitaar)